Berlainan dari amalan dan adat pengambilan anak angkat barat.
Bertentangan dengan apa yang berlaku di dunia barat, seorang anak angkat tidak
meninggalkan keluarga biologi mereka (kecuali jika tidak diketahui) untuk
memasuki keluarga yang mengasuh mereka. Sementara mengasuh anak orang lain
dibenarkan dan, dalam kes anak yatim, malah digalakkan, anak angkat itu tidak
menjadi anak ibu bapa baru mereka. Bentuk pengambilan anak angkat ini di mana
kanak-kanak mengekalkan keahlian keluarga asal mereka digelar, dalam Bahasa
Arab: kafala. Ini membayangkan sebagai
contoh bahawa bapa baru mereka tidak boleh menamakan anak lelaki itu
bersempenanya, dan bahawa anak itu dikirakan bukan-Mahram.Ini
dapat dilangkah sisi dengan anak itu menghisap susu ibu angkatnya dalam dua
tahun yang pertama kehidupannya.
Riwayat melibatkan Aisyah
Abu Bakar, Abu Huzaifah
ibn Utbah dan Salim Mawla
Abu Huzaifah berkata:
Abu Hudhaifah, salah seorang
yang berjuang dalam perang Badar dengan Nabi Allah, mengambil
Salim sebagai anaknya dan mengahwini anak buah perempuannya Hind binti Al-Wahd
bin 'Utba padanya' dan Salim sebagai seorang hamba dibebaskan dari seorang
wanita Ansar.
Nabi Allah juga mengambil Zaid sebagai anak lelakinya. Sewaktu zaman jahiliah
sebelum Islam adatnya adalah biasa, jika seorang mengangkat seorang anak
lelaki, orang memanggilnya dengan nama bapa angkatnya yang dia akan mewarisi
juga, hingga Allah mewahyukan: "Panggil mereka (anak lelaki angkat) dengan
(nama) bapa mereka." (33.5)
Suatu fakta penting untuk difikirkan adalah bahawa
Nabi Muhammad sendiri telah mengambil anak angkat, dan baginda sendiri telah
disusukan oleh ibu angkatnya sewaktu dua tahun yang pertama hidupnya.
Isu-isu berkenaan termasuk perkahwinan di antara bekas
isteri Zaid ibn Harithah dan Nabi Muhammad s.a.w.
No comments:
Post a Comment